lördag 14 maj 2011

Oetisk barnmorska?

I torsdags var jag på inskrivningssamtal på Barnmorskorna Västermalm, en privat mottagning på Kungsholmen som ligger nära till hands på väg till jobbet och som har en koppling till Danderyds sjukhus där min dotter föddes för två år sedan.

Jag hade ju oroat mig lite för att min barnmorska skulle vara amningstaliban och att vi inte skulle dra jämnt, men jag fick inte träffa min "riktiga" barnmorska utan en vikarie, en kvinna som egentligen jobbade på mottagningen i Gamla stan.

Till en början tyckte jag att hon var jättebra. Hon lyssnade och förstod. Men efter en liten stund började hon prata om Xocai, en chokladbit full av antioxidanter som var bra att äta för att inte gå upp för mycket i vikt. Från och med att hon plockade fram den där chokladbiten så var det som om hon slutade att lyssna riktigt på mig, utan istället sköt hon in små kommentarer om hur bra den var, vad den kostade, att hon kunde beställa åt mig och när jag skulle gå fick jag hennes privata mailadress så att jag skulle kunna maila henne om jag ville beställa.

När jag kom till jobbet googlade jag Xocai och det tredje förslaget innan jag hunnit skriva in allt i sökrutan var "Xocai bluff". Människan har alltså försökt sälja på mig ett pyramidspel i en patíentkontakt, där jag är uppenbart sårbar som nygravid omföderska med en jobbig graviditet och förlossning bakom mig och med en del farhågor inför framtiden. Jag kan säga att jag är riktigt förbannad nu och funderar på att anmäla henne. Det måste ju finnas någon slags etiska regler även för privat mödravård?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar